RUIKAN-MAHOU [2002]

                      

 

                      
 
 
 
発表;2002/1 東京藝術大学学生会館ギャラリー
サイズ;H850 W5000 D3000
素材;乾漆・金泥・装具
 
 
 

タイトル『類感魔法』とは、擬似的な模倣行為により現実を操作しようとする魔法のことである。例えば、雨が降らず穀物が育たない年は、雨乞いで水を撒き現実の雨を待つというのがそれにあたる。

2001年、東京都立城北特別支援学校中学部に通う脳性麻痺による肢体不自由児、金田マービン君と出会った。私はこの作品を彼の自立を願う類感魔法として位置づけた。障がいを持つ子供の親が常に案ずるのは、自分の死後我が子が不自由なく生活出来るかである。多くの親は、その子が頼る事が出来る兄弟を残してこの世を去ろうとする。この作品での自立とは、マービン君が不自由なく歩けるようになる事と、彼の将来の自立を願う2つの意味を指す。そして、その魔法の一つは思いのほか早く現実のものになり、作品発表後に彼は手術を受け装具無しで歩く事が可能になったのである。モデル当時のマービン君は装具無しでの歩行は困難を極め、足の裏の前半分だけに重心をかけ、曲がったままの膝でバランスをとりながら内股で一歩一歩、歩を進めていた。

作品は、「彼が装具をつけたまま立ちすくむ様」「装具に頼らず脱ぎ捨てる様」「転んでしまう様」「起き上がり前進する様」の4つの場面構成から成り立っている。台座部分(水たまり)は彼の不安定な歩みをボウル型の底で表現し、表面は波紋によって雨足の変化を表現し、豪雨から雨上がりまでを4つの場面ごとに構成している。また、彼が使用していた装具を作品の中に取り入れたり、近づくと指紋まで見える彼の実際の足跡を台座に型押しする事で、肢体不自由児の歩行というリアリティーを追求した。

 

作品モデル; 金田マービン(上)制作協力; 東京都立城北特別支援学校

 
 
 

   The title “RUIKAN-MAHOU” is a kind of magic attempting to manipulate the reality by simulating or imitating the reality. An example is that, in a drought year when the yield of crops is expected to be poor, people sprinkle water, hoping that it will rain.

   In 2001, I met Marvin Kaneda, a junior-high-school boy at Tokyo Metropolitan Jouhoku School for Special Needs Education. He was orthopedically-impaired as a result of cerebral palsy. I decided to view this work as sympathetic magic to hope for his independence. What concerns the parents of handicapped children the most is whether their children can live in comfort after their death. Many parents wish to leave brothers, before passing away, on whom the handicapped children can depend. “His independence” in this work has two meanings: to wish that Marvin will be able to walk without difficulty and independent in future. One of the wishes that were put under magic has come true earlier than expected; after the work was released, he had an operation and became able to walk without the braces. When he was cooperating with me as a model of the work, he had extreme difficulty in walking without wearing leg braces; he put his weight on the top half of the soles of his feet and tried to make a balance with permanently bent knees to hobble pigeon-toed.

   The work comprises four scenes: “a scene where he stands still with leg braces on”, “a scene where he liberates his feet from the braces”, “a scene where he falls over” and “a scene where he gets up again and advances”. The bowl-shaped bottom of the bases represents his unstable footsteps, and the wave patterns on the surface represent puddles on the ground, each expressing each of the four scenes from heavy rain to fine weather after the heavy rain. The leg braces that he has used are added in as part of the work, and the bases are embossed with his actual footprints where the toe prints are visible at close range to pursue the reality of walking of an orthopedically-impaired boy.